Dag 10. 07-05-2019 Hanö bugten, Sveriges Biscaya! Klik her!


Hanö

Franskmændende har Biscayen, Danskerne har Køge bugt, Svenskerne har Hanö bugten.
Og ja, det er altså træls farvand. Det er steder hvor vind, strøm og bølger kommer alle steder fra, også idag. Kom afsted klokken 9:00 i morges og kom kun lige ud af haven, så blæste det en halv pelikan, godt over 10 m/s ( lækker start ) solen skinnede heldigvis og som altid på denne tur var jeg godt pakket ind.

Krydsede Hanö bugten på 7 timer med håndstyring. Vejeret gav alt lige fra 3-12 m/s oplevede også et par haglbyger som lige gav over 15 m/s, men dem var jeg forberedt på og havde rebet sejl og gjort mig klar til nogen ordenlige tæv, hvilket jeg også fik.



Nu ligger her, næsten alene i Hanö havn, her er kun en båd fra Tyskland med et par som jeg også mødte i går i Simrishavnen, har dog ikke talt med dem endnu. Det blæser stadig meget og båden ligger meget uroligt, håber snart det stilner lidt af. Det har dmi lovet så det håber jeg på.



Har lige været en tur op igennem hovedgaden, her er rigtig hyggeligt. Øen var et must må min rute fordi jeg engang fulgte et par Tyskeres tur til Haparanda og de skrev meget om Hanö og derfor ville jeg forbi her, det er bare lidt træls det er så koldt og blæsende.

Øen minder meget om Bornholm, men med Svensk stemning.



I morgem går turen videre til Karlskrona som jeg glæder mig meget til og mon ikke snart vi får lidt højtryks vejr, det trænger vi snart til.

Til slut et billede, taget ud gennem mit køkken vindue.


Sejlet idag: 33 Nm. 7,0 timer. Kun for rebet genua. vinden ind agten for tværs, alt blandet vejr, mest 8 m/s ellers 3 og 12-15 m/s bølger på halvanden meter. Håndstyring næsten hele vejen. sol og byger.

Sejlet ialt: 260 Nm.


Kommentarer