Dag 4. 01-05-2019. Hård vind til Stubbekøbing. Klik her!


Vågnede klokken lidt i 5 i morges, kunne ikke sove mere på grund af vinden der hev godt i båden.
Så stod op lidt i 6, vidste ikke helt om jeg ville afsted, det blæste 8 m/s og ville senere på dagen øge til 10-12 m/s. På den anden side havde jeg bestemt heller ikke lyst til og blive på Femø, de næste 3 dage.

Så klokken 7 begyndte jeg og gøre klar til afgang. Enhver med båd ved, at komme fra sin bådplads i en tom havn i stærk sidevind er bare mere end træls. Brugte over en time på og komme ud af båsen og alligevel blev jeg klemt op i mellem 3 pæle. Hold nu kæft noget bøvl..

Nå men fri kom jeg da, og kom også afsted, klokken var dog blevet 8:30. Ude på vandet var der godt med vind ca.10 m/s og med vinden ret agter.

Når man sejler i hård vind er det sjældent ude på havet der er problemer, det er bare og justere sejl efter vinden og tage diverse forholdsregler over for alting, ja også selvfølgelig holde søsygen og nerverne langt væk. Sådan en første dag med hård vind efter en hel vinters pause, kan godt få sommerfuglene til og rumle i maven.

Der hvor det rigtig bliver spændende er når man skal anduve en havn, særligt når jeg er alene. Det prøver jeg og lade være med og fokusere på indtil jeg har havnen lige foran mig.

Stubbekøbing havn er særdeles ubehaglig, var er for en del år siden, også i sidevind, det var ved og koste et helt havneanlæg. så var helt oppe på dubberne idag, til alt hel drønende jeg lige ind gennem havne indløbet og på et split sekund så jeg en snæver plads mellem 2 store sejlbåde, kom indimellem dem hvilket gav mig god læ. Bagefter kunne jeg gå over på de andre både og lægge mine fortøjninger på pælene fra deres både.

Her til aften blæser det over 12 m/s og det gør det også i morgen, så kan jeg sove længe og bruge en hel dag på ingen ting, bare herligt.

Der er ingen billeder fra i dag da jeg havde nok og gøre med og styre og holde mig fast

Klokken 13:00 Var jeg i havn og 10 minutter efter snork sov jeg, gik direkte ned i kahytten og fik en velfortjent morfar.

Sejlet idag: 25 Nm. 4,45 timer for sejl logget igennem snit 5,9 Knob højeste, fart lige over 9 Knob.
Koldt med meter høj bølge gang overskyet og med vinden direkte agten fra.

Sejlet ialt: 121,5 Nm

Kommentarer