Dag 8. 05-05-2019. Et sving til venstre og så er det mod nord! Klik her!


Klokken 12.00 idag, havde jeg det sydligste punkt i Sverige om bagbord. Lige efter jeg tog dette billede drejede jeg 40 grader til bagbord og satte kursen på 0 grader, stik nord.

Point off no return. Herfra er der begrænset muligheder for lige og tage en genvej hjem. Ved godt jeg ikke er særligt langt hjemme fra, men det gibber sgu lidt i en, når man skal være væk længe. Nå men nok om det.

Oppe må denne skrænt står en kæmpe sten sætning Link til Ales stenar  som Lilli og jeg besøgte sidste år, det er Sveriges svar på Stone henges i England. En stor oplevelse.



Ok zoom på mit nye kamera (halv zoom på 10 km)


Lige på den anden side af båden havde jeg den klareste udsigt til Bornholm, ca. 50 Km væk.


Der var vi sidste år og det var planlagt så jeg ikke skal bruge tid på Bornholm i år, hvilket var min oprindelige plan.

Sidste år lå vi i Kåseberger havn som er den sydligste havn i sverige, der var liv og glade dage med masser af mennesker og folk.  


Idag var der ikke et eneste skib i havnen, sæsonen starter meget sent her, hvilket jeg også var klar over, den havn jeg er kommet til idag, har et stort skilt over der står sejler sæsonen er slut for i år??

Klokken 15:20 Ankom jeg til Simrishavn som er en gammel fiskerby og er meget hyggelig, Var dog kun lige en kort tur op i byen.


Talte med en Tysker der var på vej hjem fra Stockholm i en ny båd han havde købet der, Han havde været i Haparanda for 3 år siden og sagde, at vi havde en fantastisk tur foran os, det havde på alle måder været den bedst tur han havde haft. Han havde også været i Skotland og Lofoten i Norge osv. Det var jo bare fedt og høre..

Dagens joke!

Dag jeg havde spist, gik jeg op til havnekontoret for at indløse billet. Det kostede kun 100 kr. her, det var jo billigt. Fik også et toilet kort så jeg kunne komme i bad.
Nu havde jeg jo talt med ham Tyskeren som også sagde at service bygningen lå helt oppe ved havnekontoret.
Fint gik så ind på toilettet og baderum. Der var nu kun et toilet og ved siden af en vand slange og en rist i gulvet, tænkte det kan fandme ikke passe det her, men i bad det skal jeg altså hver dag. Så af med tøjet i 8 graders varme, hurra der kom da varmt vand ud af slangen..... i 3 minutter. Shit mand. Hurtig afskylning og tøj på.
På vej tilbage til båden så jeg godt nok et skilt " service bygning " med pil til højre. Nå men der lå så en rigtig fin toilet/brus bygning.

Folk der har set mig på simpelt hen tro jeg er verdens største klaphat.
Men jeg er sejler og har prøvet det der er værre!!

Sejlet idag: 28 Nm. 5,5 timer. Kun for sejl vinden ind ret agter. 6-8 m/s Solskin hele vejen og halv meter høje bølger. perfekt tur, men stadig koldt. Rebet storsejl det meste af tiden ingen forsejl.

Sejlet ialt: 227 Nm.





Kommentarer