Dag 44. 10-06-2019. 1000 Sømil (næsten)! klik her!

Kl. 16.00 idag ankom vi til Ratan. Da havde jeg sejlet 998,6 Sømil= 1852Km. For pokker da, en omvej på 1,4 sømil så havde vi lige rundet de 1000 Sømil. Nå, men det er rart at have noget og glæde sig til i morgen.

I de 10 år jeg har haft Belletap har jeg i gennemsnit sejlet ca. 900 sømil om året. Så slår nok rekorden fra sidste år på 1250 sømil.

Idag var som en pose blandede bolcher. Sol og sommer, regn, vindstille, jævn vind og hård vind. Heldigvis medvind hele dagen, og har sejlet for genuaen alene hele dagen. Herligt ikke og skulle høre på den motor.

Nu sidder vi i Ratan. Igen som de eneste sejler her, dog er der en del autocampere fra både Holland og Tyskland.

Her er vidunderligt, en hel speciel naturhavn med kun lige det mest nødvendige på en god primitiv facon.

Ind sejlingen til havnen/broen, foregik med nakkehårene rejst. 9 m/s direkte sidevind og så gennem 2 skær med 5 meter til hver side. Hvis en motor skal gå i stå, så skal det ikke, være på et sådant tidpunkt. Det gik nu ganske fint. Her i havnen skal man fortøjre med sit eget anker, det skal lægges ude i bugten og så med stævnen ind mod broen.
Lilli og jeg havde øvet denne manøvre i starten af april hjemme i vante omgivelser. Vil ikke kalde det en super oplevelse, men øvelse gør mester. Her var det nemt vi lagde os bare langskibs, da her ikke er andre.

Ratan er et hyggeligt sted. Lige som vi begge kan li det. Ikke for meget by og fred og ro.
Idag sidder jeg uden for og skriver bloggen. klokken er 19:30 og solen skinner. Det er sommer!
Men det vender i morgen. Ned til 11 grader og modvind de næste dage frem.

Sejlet idag: 28 Nm. 7 Timer for genua alene ,meget blandet vejr men mest sol, vinden ind agten fra, dejlig sejlads.