Dag 81. 17-07-2019. Farvel Sundsvall! Klik her!

Efter 2 dage i Sundsvall, kunne vi endelig komme afsted igen. Vi sejlede ud af byen klokken 10 i et skønne vejr, godt nok ingen vind, men t-shirt og shorts. Efter et par timer for motor kom vi ud hvor vinden var og vi kunne få fuld sejlførring. vinden ind fra tværs og 5,5 knob i let vind uden bølger, helt perfekt dog var vinden iskold.

Det gik bare så fint syd på, indtil et par timer før vores destination, så kom tågen.
Som en kæmpe lodret mur kom den væltende ind mod land ud fra havet.
Aldrig har jeg set så tæt tåge og så skarpt afgrænset. Heldig vis sejlede vi syd på og tågen gik nord på, men vi kunne godt se at den ville ramme os. Farten i båden gik ned på 3,5 knob så for at komme væk fra tågen måtte motoren i gang med godt med omdrejninger på.

Billede her er lige før vi blev ramt af tågen. Desværre er de billede,r jeg tog af selve muren af tågen ikke blevet gode.
Lige før vi skulle sejle ind til vores nye havn blev vi indhyllet i tågen og havde en sigtbarhed på 20 m. Det er ikke behageligt lige før en ukendt Svensk havn som altid er fyldt med små sømærker, båker på land og sten overalt i vandet.

Ind kom vi dog og ligger nu i en lille havn som er okay hyggelig, glæder os til og se den i morgen når tågen er væk.

Det er højsæson i Sverige, det er uge 29, vi har fladt vand, solskin, ferie, 68000 reg. sejlbåde i dette land, men næsten ikke en eneste båd på vandet, tror vi så 3 idag. Hvad sker der for de Svenskere.

Efter lidt rugbrødmadder til aftensmad gik vi en lille tur rundt her. Tror der holder mellem 40-50 autocampere her. Hver man sin lyst.

Sejlet idag: 37 Nm 8 Timer 4 timer motor ellers en skøn sejlads, bort set fra tåge.