Dag 90. 26-07-2019. Værste mareridt. Brand i båden! klik her!


I går morges sejlede vi kun 15 sømil ind til Ålands hovedstad Mariehamn. Havde store forventninger til dette sted, da der er et "must see". Nu har vi været her i 2 dag og som resten af Finland skuffer det fælt. Kedeligt, beskidt og uinteressant, men masser af stemning og hyggelige mennesker.

Eftermiddagen gik på stranden, her er så varmt at det var det eneste sted der var til og holde ud. Mega lækker strand med søvand ingen krapper eller vandmænd og meget varmt vand. Smager på vandet når jeg er i og oppe nord på var der absolut ingen salt, her er lidt, men langt fra saltvand.


Da vi kom tilbage fik vi lige en dukkert mere i havnen, det er faktisk meget bedre end stranden , Det kolde øl er også lettere og nå i køleskabet.


Sidst på eftermiddagen gik Lilli i bad og jeg satte flødekartofler i ovnen, lagde et par kæmpe koteletter på panden, samlede en salat og vi nød måltidet udenfor i cockpittet.
Da vi havde spist og sad og slappede af, skreg Lilli pludselig " Det brænder det brænder" Røgen stod ud af alle vinduer. Jeg for op, og nedenunder ovnen stod i flammer.  ( Det er en spritovn ). Så jeg løb ned og åbnede lugen til sprit beholderen og pustede alt hvad jeg kunne. 
Det var ikke nok og inden jeg fik set mig om stod flammerne i over en halv meters højde og flammerne stod op af siderne i køkkenet.
Lukkede sprit skuffen igen og hev brandtæppet ud af hylsteret som altid ligger ved siden af køkkenet. Op med sprit lågen igen og tæppet hen over. Nu startede brandalarmen og i stedet for bare og laden den hyle løb jeg nu hen og fik den stoppet. Tilbage til brandtæppet ilden brændte nu bare endnu mere og nu skulle der ske noget, inden for få minutter ellers ville ilden være så omfangsrig at jeg ikke ville kunne slukke den. Rev brandslukkeren ud af holderen og fyrede den af lige ind i liden og rimelig hurtig var branden slukket. Båden var sat til med røg og pulver fra brandslukkeren og det stod ud af alle vinduer. Hold nu kæft en oplevelse, det værste mareridt man kan komme ud for på en båd. 

På et tidspunkt havde jeg fået brændt min tommeltot og lige efter begyndte den så og gøre ondt. Mit hjerte hamrede stadig vildt og fingeren gjorde ondt, jeg kunne ikke andet end holde fingeren i vand.

Da det værste chok havde lagt sig gik Lilli i aktion, hun fik alt af vejen, klarede opvasken og begyndte så på den store rengøring der skulle til efter en affyret pulverslukker, alle der har brugt sådan en, ved hvordan det sviner.

Min finger blev ved med at brænde og midt i hovedrengørningen hentet Lilli is på den nærmeste cafe.
I flere timer blev der gjort rent, da det værste var klaret sad vi udenfor i cockpittet og prøvede at nyde den skønne aften.

Klokken 23 måtte Lilli hente mere is til min finger, så havde vi jo også lidt is til drinks.

Først klokken 2 i nat kunne jeg mærke bedring i fingeren og jeg lagde mig til og sove, det brændte stadig i fingeren, men faldt hurtigt i søvn.

Sejlet idag: 15 sømil 3 timer kun motor, ingen vind.





Kommentarer