Dag 93. 29-07-2019. Tilbage i den Stockholmske skærgård! Klik her!

Efter 5 dage i Åland/Finland var det tid til og vende tilbage til Sverige. Må indrømme at jeg har glædet mig til og komme tilbage.

Sidste nat bød på lidt af en træls nat. Den bro vi lå fortøjret ved vendte direkte ud til åbent hav, og i går aftes begyndte det at blæse ret så kraftigt. Da vi skulle i seng slog bølgerne ind på båden, så kraftigt at vi ikke kunne sove. Vi gik igang med og tømme forkahytten for alt vores opbakning og lagde os der ud. Det var ikke nemt og sove et nyt sted og midt i alt rodet, men til sidst lagde vi os på ryggen og kiggede direkte op igennem den åbne skyligt, og så stjerner for første gang i 3 måneder, og lidt efter var det godnat og sov godt.

I morges satte vi kurs mod Sverige. Masser af medvind og for et rebet storsejl gik det bare afsted. Efter 4 timer døde vinden og bølgerne var stadig over 2 meter høje, så det blev for træls med sejl der baskede hele tiden. Motoren måtte træde til.

Vi ankom til en lille ø Arholma hvor der er en bro og lægge til. Her er ingen el og toilettet er som altid et skur i skoven, vand skal vi selv pumpe op af jorden.

Båden fik vi fortøjret med eget hækanker ( Vi er efterhånden bare blevet gode til det ), men efter nogle overvejelser, kunne vi se at vi ikke lå for smart, hvis der kom vind igen i nat. Tjekkede vejrudsigten og ja masser af vind, så vi lod fortøjningerne gå og sejlede om på den anden side af broen. Det skulle vise sig og blive en klog beslutning. Nu blæser det meget og vi ligger godt.

Sejlet idag: 33 Nm 7,5 Timer. 4 timer for sejl masser af vind og sol.