Dag 121. Hallo Deutschland! Klik her!


Så er der slut med Sverige for denne gang. Startede dagen klokken 7 og fik hurtigt spist noget morgenmad og gjort båden klar. Klokken 8 sejlede jeg ud af havne indløbet på vej mod tyskland.

Var lidt spændt på dagen. Der er 46 sømil til Lohme havn og efter vejrudsigten skulle der ikke være ret meget vind. Satte sejl efter 2 minutter og vinden var jævn 5-7 m/s ude på vandet. Da begge sejl var oppe gjorde båden fra 5,5- 7 knob. Selvstyren holdt fint kursen hele vejen og jeg skulle kun justere sejl en gang på hele turen og rørte ikke rorpinden på noget tidspunkt. Bølgerne var små kun en halv til en meters højde. Alle der her en sejlbåd ved at det sker kun en gang på en hel sommer, at båd, bølger, vind og alt det andet går op i en højere helhed og båden selv sejler i 8,5 timer og 46 sømil. Fantastisk.


Nu er jeg kommet til Lohme, og mine bange anelser omkring Visakort var ikke ubegrundet. Har 10 års erfaring med sejlads i tyskland og de tager ikke kort kun bargeld. Og det havde jeg ikke nogen af. skulle betale 15 Euro, men da jeg ikke havde kontanter havde vi en lille situation. Den rare Havnefoged forslog at jeg kunne arbejde i havnen en uge, jeg tilbød istedet og gå op på restauranten og spise også få 20 Euro over, det ønskede han mig held og lykke med for det plejede de ikke og gøre.
Efter noget af en snak med tjeneren lykkedes det mig og få 20 Euro. Fik en lækker bøf og nød udsigten fra restaurantens terrasse hvor der var udsigt over hele Østersøen.


Det var en hård vej for at komme op og spise, men det var det hele værd. Kom tilbage til havnen og fik betalt. Havnefogden var glad og det var jeg også. Mæt og træt, gik jeg tilbage til båden. Det er bare dejligt og komme ned i cockpittet og nyde en lille Whisky i sensommer aftenen efter sådan en dag.

Sejlet i dag 46 Nm 8,5 timer kun sejl, vinden foran for tværs, en perfekt sejldag hvor båden klarede det hele selv.

Sejlet i alt: 2426 Nm.

Kommentarer