Dag 135. 09-09-2019. 9 timers tur til Ærø! Klik her!


Som jeg startede for over 4 måneder siden, eneste dansker i havnene, her er kun tyskere. Kan kende en del af dem fra Sverige, det er nu meget sjovt og mødes igen og lige sige hej og få en snak om hvor langt vi er nået og hvornår de skal være hjemme.

De næste par dage bliver med regn og meget blæsende. Så i morges skulle jeg beslutte hvor jeg ville sejle hen. Nord på til kerteminde eller syd på til Marstal. Det blev den lange tur til Marstal.
Her har jeg været rigtig mange gange før, og har så gode minder herfra.

 Startede klokken 8 sammen med mit trofaste følge par. da vi kom ud af havnen kunne ikke nogen af vores både trække med motoren. Det viste sig at fordi hele Femø havn var fuld af løst søgræs, det havde vi fået det viklet ind i skruen, min båd kunne kun sejle 2 knob. Efter en tur i bakgear et par gange fik vi renset skruen og kunne igen sejle. Det gik fint for motor, der var ingen vind og masser af tunge skyer.
Efter 2 timer skulle vi hver vores vej, jeg skulle til Ærø og Harald og Juda skulle til Lohals vi vinkede farvel til hinanden og kort efter var Harald i telefonen og ønskede mig en god tur. De er nu helt specielt søde de 2 mennesker.

Jeg havde godt med medstrøm sydover og med motoren og storsejlet oppe gjorde vi 6.5 knob, fik en del regn også, men kunne gemme mig lidt inde under sprayhooden så det gik fint.

Klokken 17:30 var jeg i havn efter godt 9 timer, det var en lidt lang tur, men ok. Harald ringede klokken 15 og fortalte at de var kommet i havn og at de ville sejle til Marstal i morgen, jeg sagde de skulle tage den lidt med ro for der komme meget vind og regn i morgen.


Her i Marstal er der en rigtig god pizza mand, som jeg ville om til, men da jeg kom i havn var jeg alt for træt og for våd til at skulle ud og gå efter mad, så det blev til Chili Con Carne. Det damper lidt vildt når det øs regner og der er meget fugt i båden. Mit tøj tørre jeg ud på toilettet og efter kort tid med oliefyret eller varmeblæseren bliver her nu lunt og godt at være.

Syd for Lolland lover de 17-21 m/s de næste par dage og her på Ærø siger de 12 m/s og så en masse regn, det bliver spændende og se. Her til aften styrter det ned og vinden er begyndt og tage til lige knap 10 m/s i stødene. Ja man bliver sgu lidt bekymret for ens nattesøvn, Men det plejer jo og gå godt.

I morgen kommer en ny dag.

Sejlet i dag: 48 Nm, 9 Timer mest for motor og storsejl, let vind, høje bølger og regn.

Sejlet ialt: 2634 Nm.

Kommentarer